Pages Menu
Categories Menu
Döntés-előkészítő tanulmányok szakmai fóruma

Döntés-előkészítő tanulmányok szakmai fóruma

Print Friendly

Március 24-én tartották a Kerékpáros Fejlesztési Program keretében készített komplex kerékpáros program és horizontális útmutató, koordinációs szervezet és üzemeltetés-fenntartási rendszerre vonatkozó javaslatok szakmai egyeztetését a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központban.

Berencsi Miklós, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője nyitotta meg a rendezvényt, majd Bodor Ádám, az Európai Kerékpáros Szövetség EuroVelo managere vezette és moderálta az egész napos eseményt.

A döntés-előkészítő tanulmányok projektelemről bővebben itt olvashat.

A rendezvény programja:  

  • Zábrándi Zsolt (Terra Stúdió): Komplex Kerékpáros Program. Az előadás itt olvasható.
  • Balogh Zsuzsanna (TRENECON COWI): A kerékpározás, mint horizontális szempont különböző fejlesztési területekbe történő integrálását definiáló szakmai útmutató. Az előadás itt olvasható.
  • Tóth Judit, Kovács László (IFUA Horvath Partners): Kerékpáros Koordinációs Szervezet Előadásuk itt olvasható.
  • Pej Kálmán (Tandem Mérnökiroda Kft.): A hosszú távon működőképes kerékpárforgalmi létesítmény üzemeltetési és fenntartási rendszerének kidolgozása. Az előadás itt olvasható.

Főbb észrevételek:

Annak ellenére, hogy az elmúlt időszakban jelentősen bővült a hálózat hossza, többnyire önálló létesítményekkel, ennek ellenére vannak olyan, sok esetben nem megalapozottnak tűnő korlátozások, melyekkel csökken a kerékpározható hálózat hossza, vagy adott esetben a kerékpározás feltételei megnehezülnek vagy ellehetetlenülnek.

Ismételten felmerült a forgalmi és baleseti adatbázis létrehozásnak szükségessége, mivel enélkül sem a megvalósult fejlesztések értékelése, sem a 2014–2020-as időszakra vonatkozó indikátorok meghatározása nem lehetséges, vagy csak becslésen alapul.

Célértékek kapcsán megállapításra került, hogy a jelenlegi fejlettségi szint fenntartásához is befektetés szükséges, ami nem jelenik meg a tanulmányban.

Felmerült annak az igénye, hogy ahhoz, hogy a rendszer hosszú távon fenntartható legyen a különböző szervezetekbe integráltan kell működnie, ezért hosszú távon a koordinációs szervezet szerepének csökkennie kell.

Mások úgy érveltek, hogy a koordinációs szervezet létrehozásának célja, eredmények elérése, ennek egyik eszköze lehet a horizontális integráció. Azonban nincs olyan ország, ahol ez le tudna fedni mindent. A legtöbb országban van valamilyen típusú koordinációs szervezet, még Hollandiában is, ahol a kerékpározás integráltan működik a rendszerben, már nem csinálnak kerékpáros programot, már nincs kerékpáros biztos, de van egy Fietsplatform nevű szervezet, ami az országos kerékpáros hálózat koordinációját, információs rendszerét, promócióját, marketingjét viszi.