Pages Menu
Categories Menu
A „Bringázni Élmény” Program zárókonferenciája

A „Bringázni Élmény” Program zárókonferenciája

Print Friendly

A KÖZOP forrásból finanszírozott „Hivatásforgalmi, hálózatba illeszthető kerékpárutak fejlesztésének előkészítése”  projekt befejezéseként 2015. november 26-án kerékpáros szakmai konferenciát tartottak Budapesten a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központban. A rendezvényen sor került a projekt eredményeinek bemutatására, továbbá a kerékpáros fejlesztések kapcsán jelentkező előnyök, hasznok és azok alkalmazási lehetőségeinek megismertetésére, tekintettel az Európai Unió jelen költségvetési időszakára.

Simon Attila, a KKK műszaki igazgatója tartotta a megnyitót

A konferenciát Simon Attila, a KKK műszaki igazgatója nyitotta meg, aki egy bejelentéssel alapozta meg a tanácskozás jó hangulatát. Elmondta, hogy a projekt eredményként olyan kormánydöntést előkészítő dokumentum készül és járja a tárcaközi egyeztetések útját, amely alapjául szolgálhat az elkövetkező időszak kerékpáros témájú fejlesztéseinek, működtetési rendszernek  és az ezzel kapcsolatos jogszabályi változásoknak.

Juhász Zoltán: "Az előző EU-ciklusban 356 km kerékpárutat építettek az önkormányzatok."

Az első előadás Juhász Zoltán tartotta, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium KÖZOP Helyettes Államtitkárságáról, melyben összefoglalta a 2007-2013 (2015) pályázati ciklus KÖZOP pályázatainak eredményeit, tapasztalatait. Elmondta, hogy 135 kerékpáros témájú projekt keretében 356 km-nyi kerékpárutat építettek az önkormányzatok, 23.3 Milliárd Ft értékben. Ha a megyei megoszlást vizsgáljuk, Észak- és Dél-Alföld valósította meg a legtöbb projektet, Dél-Dunántúlon valósult meg a legkevesebb beruházás. A további pályázatok gördülékeny lebonyolítása érdekében felhívta a figyelmet a jogszabályi környezet dinamikus változásaira, és arra, hogy ezeket nagyon tanácsos naprakészen követni. Előadása letölthető itt.

Mihálffy Krisztina, a  KKK KÖZOP projektjének három és fél éves munkáját mutatta be. Elmondta, céljuk a 1364/2011. (XI.8.) kormányhatározat teljesítése, szervezeti és működtetési problémák orvoslása, a Kerékpáros Nyilvántartási Rendszer (KENYI) szoftver fejlesztése és olyan döntés-előkészítő tanulmányok elkészíttetése volt, melyek biztosítják a 2014-2020 között rendelkezésre álló Európai Uniós források hatékony felhasználását és a jelenlegi széttagozódot rendszer egységes koordinációjának elősegítését.

35, 2 Md Ft fejlesztésre tett javaslatot a KKK - mondta Mihálffy Krisztina.

A projekt több mint 700 millió forintos büdzséjéből az elkészült tanulmányok 1171 km-nyi kerékpárút megépítésére és összesen 35,2 Milliárd Ft fejlesztésre tettek javaslatot. A tanulmányok legfontosabb elemei többek között: javaslat rendeletalkotásra a kötelező adatszolgáltatáshoz, a forgalomszámlálás rendszeressé tétele, jogszabályok a kerékpáros infrastruktúra működtetésére, kézikönyv népszerűsítési kampányokhoz, továbbá az országos törzshálózat kijelölése. Az előadás letölthető itt.

Fény derült a magyar kerékpározási szokásokra - Tombor Katalin a kutatásokról számolt be.

A forgalmi adatbázisról, az országos forgalomszámlálásról és kerékpáros felmérésről, valamint a KENYI-ről Tombor Katalin, projektmenedzser tartott előadást. A KENYI adatokkal történő feltöltése érdekében 2014-ben országos szintű felmérés készült a kerékpárforgalmi létesítmények nyomvonaláról, állapotáról, a nyomvonal menti jelzőtáblákról és a turisztikailag, történelmileg Érdekes Pontokról (angol elnevezés: POI/Points of Interest). A felmérés keretében összesen 2269 km kerékpárforgalmi létesítményt és a létesítményekre vonatkozó műszaki adatot rögzített.

A forgalomszámlálási és kerékpáros adatfelvételek során az egész országot lefedve 200 mérési helyszínen 6:00-21:00 között óránkénti bontásban számolták a keresztmetszeteken áthaladó kerékpáros forgalmat. Ezen belül 50 helyszínen kikérdezéses forgalomszámlálás is történt, mely során alapvető kerékpározási szokásokra kérdeztek rá a számlálók. Emellett készült egy reprezentatív háztartásfelvétel is 1500 fő kikérdezésével. Az előadás itt tölthető le.

A Budapest-Mohács útvonal tanulmányát Pej Kálmán mutatta be.

Az EuroVelo 6 Budapest-Mohács szakaszának megvalósíthatósági tanulmányát Pej Kálmán, a TANDEM Kft. ügyvezetője ismertette. Az EuroVelo 6 útvonal magyarországi szakasza tanulmányterv szinten így most már egységesen elkészült. Fő érdekessége, hogy Dunaföldvárnál, illetve Mohácsnál a Duna mindkét oldalán fut a kerékpárút. Ez utóbbi kettéágazás a szerbiai illetve horvátországi útvonal-csatlakozást teszi lehetővé. Az előadás itt tölthető le.

Elkészült a komplex intézkedéscsomag, részleteiről Dócsné Balogh Zsuzsanna beszélt

A kerékpáros komplex intézkedéscsomagot illetve a koordinációs szervezetre vonatkozó javaslatot Dócsné Balogh Zsuzsanna, TRENECON Kft. ügyvezetője mutatta be. A szakterület megfelelő koordinációja érdekében meghatározásra kerültek az intézményrendszer és szabályozás területén az állami feladatkörök, illetve az állami feladatokon kívüli egyéb feladatok és az intézményi felelősségi körök. Megtörtént az országos kerékpárút-törzshálózat kijelölése, mely az „A” országos törzshálózati és „B” regionális hálózati elemeire koncentrál. A kijelölt OTrT hálózaton meghatározásra kerültek a működtetési feladatok és az ahhoz kapcsolódó finanszírozási modell, melyben a működtetés minden tevékenységére kiterjedő finanszírozása megoldott a kijelölt hálózaton. Kiemelte, javaslatukban a koordinációs szervezet helyét a KKK-n belül definiálták. Az operatív szervezet munkáját Koordinációs Tanács támasztaná alá, amely a legszélesebb körű egyeztetést biztosítaná. Az előadás itt tölthető le.

Az ellenőrzések tapasztalatait érdemes megfontolni - hívta fel a figyelmet Barna Zsolt.

A 2007-2013-as finanszírozási ciklusban KÖZOP forrásból megvalósult kerékpárút beruházási projektek ellenőrzési tapasztalatairól Barna Zsolt, az Értékterv Kft. ügyvezetője számolt be. Érdekes és tanulságos példákkal tarkított prezentációjában arra hívta fel a figyelmet, hogy érdemes az ellenőrzések során összegyűjtött információkat visszacsatolásként beépíteni szabályozásba, annak korszerűsítése során. Az előadás itt tölthető le.

Radics Miklós a kerékpározás gazdaságfejlesztő hatásairól beszélt

Az ebédszünet utáni „Szemléletformálás” blokkban a Magyar Kerékpárosklub képviseletében először Radics Miklós próbált válaszolni arra a kérdésre, hogy a „Kerékpár: szabadidős vagy városfejlesztési eszköz?” Néhány beszédes számmal illusztrálta, hogy a kerékpározás elterjedésének milyen gazdaságélénkítő és településfejlesztő hatásai vannak. Az előadás itt tölthető le.

Tuza Róbert az egri biciklis koncepció bemutatójával készült.

E felvezetést követte az egri városi önkormányzat által megvalósított, a „Bükkön át kerékpárral” fantázianevet viselő ÉMOP pályázati projekt és a tervezett biciklisbarát koncepció bemutatása, amelyről Tuza Róbert városüzemeltetési irodavezető tartott prezentációt. Az előadó kiemelte, hogy az egy évvel korábbi kerékpáros konferencián kaptak ihletet a pályázatukhoz, melynek sikeres  teljesítését végül a Magyar Kerékpárosklub szakmai támogatásával valósította meg az városi önkormányzat. Az előadás itt tölthető le.

Halász Áron példákat hozott a szemléletformáló kampányok közül

Bereczky Ákos bemutatta a BKK sikeres iskolai kampányát

Halász Áron a Magyar Kerékpárosklub képviseletében a szemléletformáló kampányok fontosságáról beszélt, (előadása itt tölthető le), majd a Budapesti Közlekedési Központtól Bereczky Ákos egy konkrét kampánysorozatról, a több európai várossal közösen megvalósított STARS-Iskolai szemléletformáló projektről tartott bemutatót. Ismertette a közös eredményeket, a projektben  9 ország 196 iskolája és több mint 77 ezer diákja vesz részt, 660 tanár és a szülök közvetlen bevonásával. Kiderült, hogy a szülők leghatékonyabban a gyerekeiken keresztül motiválhatók, érhetők el.  A 3 éves kampány célja a személygépkocsival történő utazások csökkenése, a kerékpározás és egyéb fenntartható közlekedési módok növekedésének javára, valamint a gyermekek önállóságának növelése. Eddig 22 budapesti iskola csatlakozott a projekthez. Az előadás itt tölthető le.

Nemsokára kilenc közbringa-rendszer üzemel az országban - közölte Kovács Gergely

A „Közbringa-rendszerek” tematikus blokkban először Kovács Gergely, a TRENECON Kft. kerékpáros szakágvezetője foglalta össze a Magyarországon működő városi rendszerek sajátosságait, specialitásait a tulajdonlás, használat és üzemeltetés szempontjából. Kiderült, hogy hat városi illetve céges rendszer már működik Magyarországon, három pedig tesztfázisban készül a jövő évi indulásra. Előadása itt tölthető le.

Dalos Péter: "Túl vagyunk az egymilliomodik bérlésen"

A BKK BUBI rendszerének közel 1 éves működési  tapasztalatait foglalta össze Dalos Péter, a BKK BUBI üzemeltetési főmunkatársa. Bevezetésében elmondta: közel 1000 rendszer üzemel már világszerte több- kevesebb sikerrel. Azokban a városokban válhatott sikertörténetté a közbringa-rendszer, ahol előrelátó módon beillesztették a közösségi közlekedés rendszerébe, úgy hogy kapcsolódjon a többi szolgáltatáshoz, hálózati rendszerben működjön. Hozzátette: a projekt erőssége, hogy szemléletében nem kerékpáros, hanem informatikai rendszerként tekintettek és tekintenek ma is a beruházásra. A 2008 óta tervezett projekt túl van az egymilliomodik bérlésen és elmondható, hogy igazán népszerű közlekedési eszköze a budapestieknek és a turistáknak. Ehhez nagyban hozzájárult a szervezett és profi marketing, amelynek sikerült hétköznapivá tennie a bringázást. Előadása itt tölthető le.

Vörös Ferenc ismertette az Ős-Dráva elektromos bicikli-projektet.

A nap utolsó előadását Vörös Ferenc, a Public Bike System Hungary Kft. ügyvezetője tartotta, magyarországi elektromos közbringa (pedelec) rendszerekről, amelynek egyik prototípusa a megvalósult Ős-Dráva projekt. Az útvonal 5 állomása 119 km-es útvonalon közelíthető meg. Az ügyvezető elmondta, jelenleg beruházásukban-üzemeltetésükben Kaposváron működik klasszikus városi pedelec-rendszer, de campus programjuk keretében az egyetemi városokban, vállalati projektjeik keretében pedig az ipari parkokban, vállalkozási övezetekben terveznek további beruházásokat. Az előadás itt tölthető le.

Az előadások prezentációi alább tölthetők le: